سفارش تبلیغ
صبا ویژن
</

 

این وبلاگ آماده پاسخ گویی به تمام سئوالات و شبهات اعتقادی ، قرآنی ، فقهی ، فلسفی و حدیثی می باشد
 

 

لطفاً دربارة آیات سوره کهف که می‌گویند بر امام حسین‌نازل شده توض - پاسخ به پرسش ها و شبهات قرآنی

 

تماس سایت های مشابه قرآنی فلسفی فقهی زنان حدیثی تربیتی اعتقادی

محمدرضا بهروز :: 84/11/8:: 11:23 صبح

هیچ یک از آیات قرآن بر امام حسین‌نازل نشده است‌. بلکه آیاتی داریم که دربارة حضرت امام حسین‌نازل شده است‌. همچنین آیاتی وجود دارد که بر اساس نقل مورخان و محدثان‌، سر مبارک امام حسین‌آن آیات را بعد از شهادت و بر بالای نیزه تلاوت کردند. برخی از آیات سوره کهف از این آیات است‌.

در روایتی از زیدبن ارقم آمده است‌: سر مبارک حضرت امام حسین‌را در حال خواندن قرآن دیدم "اَم حَسِبت‌َ اَن‌َّ اَصحـَب‌َ الکَهف‌ِ والرَّقیم‌ِ کانوا مِن ءایـَتِنا عَجَبـا;[1] آیا گمان کردی اصحاب کهف و رقیم از آیات عجیب ما بودند." موی بر تنم راست شد و گفتم‌. این ماجرا عجیب‌تر از جریان اصحاب کهف است‌.[2] آیات یاد شده درباره داستان اصحاب کهف است‌.

از پیام‌های مهم این داستان آن است که ماندن مردم در دنیا و اشتغالشان به جمع‌آوری ثروت و به دست آوردن مقام و ریاست با هر ظلم و جنایتی به خواب اصحاب کهف می‌ماند که بعد از سیصدونه سال گمان می‌کردند فقط یک یا نصف روز خوابیده‌اند. خداوند آن‌ها را به زودی از این خواب سرمستانه دنیوی بیدار می‌کند و از نحوه و مدت توقفشان سؤال می‌کند که آن‌ها هم همین پاسخ را خواهند داد; "کأنّهم یوم یرون ما یوعدون لم یلبثوَّا إلاّ ساعة مِّن نّهار;[3] آن روز که آن وعده‌ای را که به آن‌ها داده شد بنگرند، پندارند که جز به قدر ساعتی از روز در گور درنگ نکرده‌اند.[4]"

امویان هم بعد از کشتن حضرت امام حسین‌سرمست از پیروزی بودند و گمان می‌کردند که بعد از این به راحتی بر اریکه قدرت خواهند ماند که حضرت با تلاوت این آیات و آیات دیگر مانند: "فسیکفیکهم اللّه و هو السّمیع العلیم‌;[5] و به زودی خداوند دفع شر آن‌ها را از شما می‌کند و او شنونده و داناست‌." و "سیعلم الّذین ظلموَّا أی‌ّ منقلب ینقلبون‌;[6] و به زودی آنان که ستم کردند می‌دانند که بازگشتشان به کجاست‌."، فهماندند که این توقف بسیار کوتاه است و به زودی خداوند شر آن‌ها را دفع و به حساب آن‌ها رسیدگی خواهد کرد.

 پاورقی

[1] - سوره کهف‌آیه9

[2] - الارشاد، شیخ مفید; ج 2، ص 116، کنگره شیخ مفید.

 [3] - سوره احقاف آیه 35

[4] - المیزان‌، علامه طباطبایی‌، ج 13، ص 245، جامعه مدرسین‌.

[5] - سوره بقره آیه 137

[6] - سوره شعرا آیه 227



 

 

پاسخگویی زنده

 

 

لوگوی دوستان



 

 

لینک دوستان

 

پاسخ به پرسش ها و شبهات حدیثی
پاسخ به پرسش ها و شبهات حقوق زنان
پاسخ به پرسش ها و شبهات فقهی
پاسخ به پرسش ها و شبهات فلسفی

 

 

 

:: آرشیو ::

:: کل بازدید ها ::

203767

 

::بازدید امروز ::

6

دی 1384
بهمن 1384
خرداد 1385
تیر 1385
بهار 1386
پاییز 1385
تابستان 1385

::جستجوی وبلاگ::

 

:جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!

 

::اشتراک::

 

 

::وضعیت من در یاهو::